GenAI u nastavi, učenju i evaluaciji za unaprjeđenje digitalnih kompetencija studenata u STEMI obrazovanju (GNUKS)

Puni naziv projekta: GenAI u nastavi, učenju i evaluaciji za unaprjeđenje digitalnih kompetencija studenata u STEMI obrazovanju (GNUKS)
Šifra projekta: uniri-mz-25-35
Financiranje: Europska unija – NextGenerationEU (UNIRI)
Trajanje projekta: 4 godine (od 1.10.2025. do 30. 9. 2029.)
Voditeljica projekta: doc. dr. sc. Gordan Đurović
Institucija: FIDIT, Sveučilište u Rijeci
Cilj je projekta razviti didaktički model za integraciju GenAI alata u procese nastave, učenja i evaluacije, kako bi se ojačale digitalne i AI kompetencije studenata i nastavnika.
Kontekst istraživanja
Ubrzana integracija GenAI alata u društvu, osobito u obrazovanju, donijela je nove prilike i izazove za visokoobrazovne institucije. U STEMI programima, gdje se razvijaju analitičke i tehničke vještine, studenti su sve više izloženi GenAI alatima, ali bez jasnih smjernica o njihovoj primjeni u učenju i vrednovanju. Iako GenAI može podržati personalizirano učenje putem sustava preporučivanja, unaprijediti vrednovanje i olakšati rješavanje složenih problema, visoko obrazovanje još uvijek nema strukturirane pristupe za njihovu sustavnu integraciju.
Predloženi projekt nadovezuje se na istraživačke projekte „Podrška vrednovanju znanja iz STEM područja u sustavu preporučivanja ELARS“ i „Podrška personaliziranom učenju u STEM području temeljena na obrazovnim personama i preporukama“. Rezultati tih projekata, zajedno s razvojem i dostupnošću GenAI alata, otvorili su prostor za nova istraživanja. Inicijalna istraživanja pokazala su visoki potencijal GenAI tehnologija u unapređenju nastavnog procesa te ukazala na potrebu za sustavnom integracijom, posebno u STEMI području i u razvoju digitalnih kompetencija studenata i nastavnika.
Ciljevi istraživanja
Opći cilj je usklađen s ciljem dosadašnjih istraživanja projektnog tima, a to je podizanje kvalitete obrazovanja uvođenjem inovativnih pedagoških pristupa i računalnih tehnologija za e-učenje.
Specifični ciljevi projekta usmjereni su na ojačavanje digitalnih i AI kompetencija studenata i nastavnika kroz razvoj didaktičkog modela za integraciju alata temeljenih na generativnoj umjetnoj inteligenciji (GenAI) u procese nastave, učenja i evaluacije u STEMI studijskim programima u visokom obrazovanju.
Metode istraživanja
Istraživanje će se provoditi metodologijom istraživanja zasnovanog na dizajnu (DBR), koja omogućuje iterativni razvoj i evaluaciju obrazovnih inovacija u suradnji s nastavnicima i studentima. Projekt kombinira kvalitativne i kvantitativne metode uz primjenu motivacijskog modela (MM), modela prihvaćanja tehnologije (TAM) i modela usvajanja temeljenog na vrijednosti (VBAM). Podaci će se prikupljati putem anonimnih upitnika i praćenjem aktivnosti studenata i nastavnika, s ciljem analiziranja motivacije, prihvaćanja i usvajanja GenAI alata u okviru obrazovnog procesa.
Ključni element metodologije su praktični eksperimenti u kojima će studenti kroz nastavu razvijati vještine pisanja učinkovitih upita, upravljanja AI-generiranim razgovorima i korištenja GenAI alata u učenju. Istražit će se i njihova primjena u ispitnim aktivnostima, uključujući odgovornu uporabu tijekom provjera znanja te potporu nastavnicima u vrednovanju studentskih uradaka.
Organizacija provedbe znanstvenih aktivnosti
Predloženi projekt je organiziran kroz četiri radna paketa, od kojih se svaki radni paket provodi u periodu od jedne godine:
1. paket: Istraživanje i razvoj didaktičkog okvira (obuhvaća analizu literature i postojećih praksi te razvoj didaktičkog okvira za integraciju GenAI alata kroz DBR cikluse).
2. paket: Razvoj i izrada modula u sustavu ELARS (obuhvaća razvoj novog modula za preporuku pisanja upita, te testiranje GenAI podrške u nastavi i evaluaciji na odabranim kolegijima).
3. paket: Potpuna implementacija i testiranje (obuhvaća širu implementaciju osmišljenih GenAI aktivnosti na više kolegija).
4. paket: Finalna dorada i održivost (obuhvaća dorade izgrađenog didaktičkog modela i izradu priručnika sa smjernicama za nastavnike)
Tijekom sve četiri godine trajanja projekta, dobiveni će se rezultati kontinuirano prezentirati kroz znanstvene radove na konferencijama i u znanstvenim časopisima.
Projektni tim
- doc. dr. sc. Gordan Đurović, voditelj projekta
- izv. prof. dr. sc. Martina Holenko Dlab, pridružena članica
- doc. dr. sc. Marko Horvat, vanjski suradnik s FER-a
- mr. sc. Marijana Živić Đurović, pridružena članica
- Ivan Tudor, pridruženi član